Overslaan en naar de inhoud gaan

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet
Home

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet

Secondary top menu

  • Helpdesk
  • Inloggen

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kennisdomeinen
  3. Algemene informatie huisapotheker

Algemene informatie huisapotheker

16/08/2023
Huisapotheker

De functie van 'huisapotheker' is geen eenmalige prestatie, maar een continue opvolging van de patiënt. De voornaamste opdracht is het up-to-date houden van het medicatieschema van de patiënt en dit beschikbaar maken voor andere zorgverleners (de huisarts in de eerste plaats) en de patiënten zelf.

Welke taken heeft de huisapotheker?

De taken van de huisapotheker zijn:

  • het verschaffen van basis farmaceutische zorg (bevorderen en bewaken van een veilige en efficiënt geneesmiddelengebruik) en voortgezette farmaceutische zorg (transmurale Zorg, GGG-gesprekken, medicatienazicht, begeleiding bij het afbouwen van benzodiazepines ...)
  • de patiëntenhistoriek raadplegen bij elke aflevering
  • alle afgeleverde geneesmiddelen systematisch registreren in het lokaal en gedeeld farmaceutisch dossier (GFD) van de patiënt
  • de gezondheidsproducten (diagnostische middelen, nutriënten en voedingssupplementen) met een reëel risico op een interactie met een bestaand geneesmiddel, de medische hulpmiddelen, de farmaceutische prestaties en andere informatie die nuttig is voor de farmaceutische opvolging systematisch registreren in het lokaal farmaceutisch dossier
  • een volledig, correct en actueel medicatieschema maken, valideren en overhandigen aan de patiënt bij het ondertekenen van de overeenkomst en bij elke wijziging in de behandeling of als de patiënt het vraagt
  • het medicatieschema ter beschikking stellen aan de andere zorgverstrekkers die een therapeutische relatie hebben met de patiënt en hen contacteren als dat noodzakelijk is.

Wie kan huisapotheker worden?

Iedere officina-apotheker (zowel titularis als adjunct), op voorwaarde dat de apotheek waar hij werkzaam is, is aangesloten op het gedeeld farmaceutisch dossier (GFD). 

Welke patiënten komen in aanmerking?

In principe kan elke patiënt een huisapotheker kiezen, maar het RIZIV betaalt die prestatie enkel terug voor een specifieke doelgroep, namelijk: iedere ambulante patiënt aan wie de voorbije 12 maanden in dezelfde apotheek minstens 5 verschillende terugbetaalde geneesmiddelen (d.w.z. minstens 5 verschillende actieve bestanddelen) werden verstrekt, waarvan ten minste 1 chronisch geneesmiddel (d.w.z. ten minste 160 DDD in de voorbije 12 maanden).

Binnen die doelgroep van chronische patiënten zijn er nog vier subgroepen als prioritair te beschouwen:

  • Patiënten met het statuut van ‘chronische zieke’ met een globaal medisch dossier.
  • Patiënten die in het voortraject diabetes zijn opgenomen en recht hebben op educatie door de huisapotheker.  
  • Patiënten met polymedicatie (= minstens 5 chronische geneesmiddelen in één jaar).
  • Patiënten met een specifieke nood aan opvolging van de farmaceutische zorg, zoals bijv. patiënten met een complex medicatieschema

Patiënten waarvoor een vertrouwenspersoon of mantelzorger naar de apotheek komt, kunnen eveneens een huisapotheker kiezen. Maar de patiënt moet wel de overeenkomst ondertekenen. Indien de patiënt akkoord gaat, dan kan de vertrouwenspersoon of mantelzorger ook betrokken worden in het overleg tussen de patiënt en de apotheker.

Er is geen terugbetaling voorzien voor patiënten die in een rust- en verzorgingstehuis (RVT) verblijven.

Wat met patiënten die niet tot de doelgroep behoren?

Die patiënten kunnen uiteraard genieten van de opvolging door een huisapotheker, maar die opvolging mag niet geregistreerd worden via een CNK. Meer informatie daarover vind je in de FAQ-rubriek van APB: Kan ik huisapotheker zijn van een patiënt die geen deel uitmaakt van de doelgroep? Hoe kan ik dat registreren?

Informatie exclusief voor onze leden en klanten

Log in als lid/klant of vraag je lidmaatschap aan om deze en andere exclusieve informatie te raadplegen.

Inloggen als lid/klant

Vragen? Contacteer KOVAG

Beroepsontwikkeling

beroepsontwikkeling@kovag.be
Lid worden van KOVAG

KOVAG wil de individuele apotheker maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van zorgtaken, het beheer van de apotheek en de persoonlijke ontwikkeling. We zetten ons in om de belangen van officina-apothekers te behartigen, en om de apotheker maximaal te informeren. Als lid van KOVAG kan je gebruik maken van een brede waaier aan diensten en voordelen.

Ontdek alle voordelen van een lidmaatschap

Lidmaatschap aanvragen

Met steun van onze vaste partners

Curalia klein
Pure Pharma
Kenvue
Bank van breda
Logo Urgo
Logo Insentials
Logo Wondr
Partner worden

Deinsesteenweg 114
9031 Drongen
België

info@kovag.be
09 225 41 90
BE 0407.723.860
maandag - vrijdag: 8:30-12:15, 13:15-17:30

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen
Facebook
Linkedin
© 2025 KOVAG
  • Cookie policy
  • Privacy policy
Website by 3sign