Algemene informatie huisapotheker
Welke taken heeft de huisapotheker?
De taken van de huisapotheker zijn:
- het verschaffen van basis farmaceutische zorg (bevorderen en bewaken van een veilige en efficiënt geneesmiddelengebruik) en voortgezette farmaceutische zorg (transmurale Zorg, GGG-gesprekken, medicatienazicht, begeleiding bij het afbouwen van benzodiazepines ...)
- de patiëntenhistoriek raadplegen bij elke aflevering
- alle afgeleverde geneesmiddelen systematisch registreren in het lokaal en gedeeld farmaceutisch dossier (GFD) van de patiënt
- de gezondheidsproducten (diagnostische middelen, nutriënten en voedingssupplementen) met een reëel risico op een interactie met een bestaand geneesmiddel, de medische hulpmiddelen, de farmaceutische prestaties en andere informatie die nuttig is voor de farmaceutische opvolging systematisch registreren in het lokaal farmaceutisch dossier
- een volledig, correct en actueel medicatieschema maken, valideren en overhandigen aan de patiënt bij het ondertekenen van de overeenkomst en bij elke wijziging in de behandeling of als de patiënt het vraagt
- het medicatieschema ter beschikking stellen aan de andere zorgverstrekkers die een therapeutische relatie hebben met de patiënt en hen contacteren als dat noodzakelijk is.
Wie kan huisapotheker worden?
Iedere officina-apotheker (zowel titularis als adjunct), op voorwaarde dat de apotheek waar hij werkzaam is, is aangesloten op het gedeeld farmaceutisch dossier (GFD).
Welke patiënten komen in aanmerking?
In principe kan elke patiënt een huisapotheker kiezen, maar het RIZIV betaalt die prestatie enkel terug voor een specifieke doelgroep, namelijk: iedere ambulante patiënt aan wie de voorbije 12 maanden in dezelfde apotheek minstens 5 verschillende terugbetaalde geneesmiddelen (d.w.z. minstens 5 verschillende actieve bestanddelen) werden verstrekt, waarvan ten minste 1 chronisch geneesmiddel (d.w.z. ten minste 160 DDD in de voorbije 12 maanden).
Binnen die doelgroep van chronische patiënten zijn er nog vier subgroepen als prioritair te beschouwen:
- Patiënten met het statuut van ‘chronische zieke’ met een globaal medisch dossier.
- Patiënten die in het voortraject diabetes zijn opgenomen en recht hebben op educatie door de huisapotheker.
- Patiënten met polymedicatie (= minstens 5 chronische geneesmiddelen in één jaar).
- Patiënten met een specifieke nood aan opvolging van de farmaceutische zorg, zoals bijv. patiënten met een complex medicatieschema
Patiënten waarvoor een vertrouwenspersoon of mantelzorger naar de apotheek komt, kunnen eveneens een huisapotheker kiezen. Maar de patiënt moet wel de overeenkomst ondertekenen. Indien de patiënt akkoord gaat, dan kan de vertrouwenspersoon of mantelzorger ook betrokken worden in het overleg tussen de patiënt en de apotheker.
Er is geen terugbetaling voorzien voor patiënten die in een rust- en verzorgingstehuis (RVT) verblijven.
Wat met patiënten die niet tot de doelgroep behoren?
Die patiënten kunnen uiteraard genieten van de opvolging door een huisapotheker, maar die opvolging mag niet geregistreerd worden via een CNK. Meer informatie daarover vind je in de FAQ-rubriek van APB: Kan ik huisapotheker zijn van een patiënt die geen deel uitmaakt van de doelgroep? Hoe kan ik dat registreren?
Log in als lid/klant of vraag je lidmaatschap aan om deze en andere exclusieve informatie te raadplegen.