Overslaan en naar de inhoud gaan

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet
Home

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet

Secondary top menu

  • Helpdesk
  • Inloggen

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kennisdomeinen
  3. Basisprincipes eHealth & Gegevensdeling

Basisprincipes eHealth & Gegevensdeling

19/07/2023
Beroepsvereniging
eHealth in België

Hier kom je meer te weten over de basisprincipes van eHealth. Wie heeft toegang tot welke informatie, hoe wordt die toegang gereguleerd en hoe kunnen gegevens gedeeld worden tussen gezondheidsprofessionals.

Inhoud

Toegangsmatrix

eHealth Certificaten

Therapeutische Relatie

Informed Consent en Gegevensdeling

SAM v2

Toegangsmatrix

De toegangsmatrix bepaalt tot welk onderdeel van het elektronisch patiëntendossier elke zorgprofessional in principe toegang heeft. De effectieve toegang kan afhangen van een aantal andere factoren, waaronder bvb. het bestaan van een therapeutische relatie, en kan ook beperkt zijn door de functionele mogelijkheden van de software die je gebruikt. Bovendien moet er ook steeds een "informed consent" van de patiënt zijn, om gegevens te kunnen delen.

De toegangsmatrix wordt beheerd door eHealth, in samenspraak met alle actoren in de gezondheidszorg.

Een voorbeeld van de toegangsmatrix vind je hieronder.

Bestand
Toegangsmatrix.pdf

eHealth Certificaten

Medische gegevens die via het eHealth platform beschikbaar zijn om te delen tussen zorgverstrekkers, zijn streng beveiligd. De gegevens zijn versleuteld en de toegang is streng beveiligd op basis van de toegangsmatrix.

Om toegang te krijgen moet de zorgverstrekker beschikken over een eHealth certificaat. Dit certificaat is een stukje software dat op je computer geïnstalleerd wordt (contacteer je softwareleverancier voor meer uitleg). Deze software kan de versleutelde patiëntgegevens ontcijferen. Het certificaat is specifiek voor elk zorgberoep (er is een certificaat voor de apotheker, maar ook voor de apotheek). Het certificaat kan je enkel activeren met het eID + pincode van een geauthoriseerde persoon, in ons geval dus een apotheker, ingeschreven op de lijst van apothekers van het RIZIV. eHealth zal dan weten dat je een apotheker bent en je dan de juiste toegangen toekennen op basis van de toegangsmatrix.

Bij activatie van het certificaat met je eID wordt er een "eHealth sessie" opgestart, beperkt in tijd. In de apotheek zal dit standaard 15u zijn, waardoor je dit in principe slechts 1 keer per dag moet doen. Je software zorgt er normaal voor dat dit vlekkeloos verloopt.

Je vindt meer uitleg en je kan je certificaten ook beheren via de overheidstoepassing "Beheer van de eHealth-certificaten"

(terug naar boven)

Therapeutische Relatie

Een therapeutische relatie is een relatie die de zorgverlener aangaat met de patiënt om zijn gezondheidsgegevens te consulteren en te delen. Deze therapeutische relatie wordt geregistreerd door eHealth en is meestal beperkt in duur. Zonder therapeutische relatie kan je geen gegevens consulteren.

In de apotheek wordt de therapeutische relatie geregistreerd door het inlezen van het eID van de patiënt en zal deze geldig zijn gedurende 15 maanden. Bij elke inlezing van het eID wordt deze relatie opnieuw geregistreerd voor 15 maanden. De therapeutische relatie wordt gelinked aan de apotheek, niet aan de individuele apotheker.

De patiënt kan zijn therapeutische relaties consulteren op www.mijngezondheid.be en kan ze daar ook eventueel verwijderen.

De apotheeksoftware staat in voor het correct registreren en bijhouden van de therapeutische relaties.

(terug naar boven)

Informed Consent en Gegevensdeling

De "Informed Consent" of "Geïnformeerde Toestemming" wordt door de patiënt gegeven. Hiermee geeft de patiënt aan zijn zorgverleners de toestemming om zijn gezondheidsgegevens met elkaar te delen. In de apotheek denken we daarbij bvb. aan het Gedeeld Farmaceutisch Dossier (GFD). Voor de toegang tot Recip-e of MyCareNet is deze toestemming niet vereist.

Vaak wordt de toestemming geregistreerd door ziekenhuizen of door de huisarts, maar ook de apotheker kan de geïnformeerde toestemming van de patiënt registreren, mits het inlezen van het eID van de patiënt. Consulteer je softwareleverancier als je niet weet hoe dat te doen. Let er wel op dat het om een "geïnformeerde" toestemming gaat. Je bent dus verplicht om de juiste en uitgebreide uitleg aan de patiënt te doen.

Via het platform www.mijngezondheid.be kan de patiënt zijn toestemming beheren, registreren, intrekken en zelfs bepaalde zorgverstrekkers (individueel) uitsluiten.

(terug naar boven)

SAM v2

SAM staat voor "Source Authentique des Médicaments" en is dé referentiedatabank voor de geneesmiddelen in België. De gegevens in deze databank worden samen beheerd door

  • FAGG (registratiegegevens)
  • BCFI (farmacotherapeutische gegevens)
  • RIZIV (vergoedingsvoorwaarden)
  • FOD Economie (prijzen)
  • APB (grondstoffen/formules magistrale bereidingen, andere producten/niet-geneesmiddelen)

SAM v2 (2 is het huidige versie-nummer) moet worden gebruikt door alle softwares voor zorgberoepen. De doelstelling is dat alle zorgverleners dezelfde informatie gebruiken zodat ze gegevens eenduidig kunnen delen. Sinds deze verplichting zijn er duidelijk minder problemen bij het elektronisch voorschrijven door artsen. Ook de apotheeksoftware moet SAM v2 gebruiken. Meestal wordt door de apotheeksoftware de APB databank gebruikt. Deze is gebaseerd op SAM v2 maar verder verrijkt met noodzakelijke informatie voor apothekers.

(terug naar boven)

Lid worden van KOVAG

KOVAG wil de individuele apotheker maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van zorgtaken, het beheer van de apotheek en de persoonlijke ontwikkeling. We zetten ons in om de belangen van officina-apothekers te behartigen, en om de apotheker maximaal te informeren. Als lid van KOVAG kan je gebruik maken van een brede waaier aan diensten en voordelen.

Ontdek alle voordelen van een lidmaatschap

Lidmaatschap aanvragen

Met steun van onze vaste partners

Curalia klein
revogan
Pure Pharma
Kenvue
Bank van breda
Logo Urgo
Logo Insentials
Logo Wondr
Partner worden

Deinsesteenweg 114
9031 Drongen
België

info@kovag.be
09 225 41 90
BE 0407.723.860
maandag - vrijdag: 8:30-12:15, 13:15-17:30

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen
Facebook
Linkedin
© 2025 KOVAG
  • Cookie policy
  • Privacy policy
Website by 3sign