Recip-e
Inhoud Dossier
Wat is Recip-e?
Recip-e is een platform met elektronische voorschriften. Recip-e stockeert de elektronische voorschriften centraal in een beveiligde database die toegankelijk is voor zowel de voorschrijver als de apotheker die de patiënt koos voor zijn zorg. Diezelfde database is ook toegankelijk voor de patiënt zelf (en aan wie hij/ zij een volmacht gaf). Om de centrale database te kunnen gebruiken is er nood aan software (voor voorschrijvers, apothekers of patiënten) die dit faciliteert.
Met een farmaceutisch voorschrift schrijft een zorgverlener de patiënt specialiteiten en/of farmaceutische zorg voor. Sinds 1 januari 2020 is het voor de voorschrijvers verplicht om ambulante farmaceutische voorschriften elektronisch aan te maken, via Recip-e. In een beperkt aantal situaties is een klassiek papieren voorschrift nog toegelaten.
De Voorschrijver
Artsen, tandartsen en vroedvrouwen maken voorschriften aan met behulp van hun software, die in principe gebruik moet maken van de officiële SAM v2 database van specialiteiten. Per specialiteit (of magistrale bereiding) maakt de software één voorschrift aan. De software codeert het voorschrift met de sleutel van het eHealth certificaat van de voorschrijver, en stuurt het door naar de Recip-e server, waar het gecodeerd bewaard wordt tot het door een apotheker afgehaald wordt, of totdat de vervaldatum bereikt wordt.
Het elektronisch voorschrift krijgt een unieke identificatie, de RID-code. Deze kan weergegeven worden als barcode of numeriek, en kan gebruikt worden door de apotheker om het voorschrift op te zoeken in de Recip-e databank.
Het meegeven van een papieren bewijs van elektronisch voorschrift is sinds 2021 niet meer verplicht. Het is de patiënt die beslist of hij al dan niet een papieren bewijs wil krijgen.
Het elektronisch voorschrijven is een verplichting, maar het klassieke papieren voorschrift, met originele handtekening van de arts, blijft bestaan in overmachtsituaties en bij uitzonderingen zoals bij artsen ouder dan 64 jaar op 01/01/2020, bij technische problemen, voorschrijven buiten het artsenkabinet en voor buitenlandse patiënten zonder INSZ. Er zijn nog een paar specifieke situaties waarin het gebruik van een papieren voorschrift verplicht blijft :
- Voor terugbetaling door de federale politie en de militaire dienst is het originele duplicaat (blauw en geel) met handtekening nodig. Het bewijs van elektronisch voorschrift kan eventueel op de achterkant gedrukt worden.
- Voor de terugbetaling van incontinentiemateriaal is een papieren voorschrift met handtekening nodig. Voor stomamateriaal moet het specifieke voorschrift 'bijlage 93' gebruikt worden
De Patiënt
De patiënt kan op verschillende manieren toegang hebben tot de eigen elektronische voorschriften en ze beheren :
- De patiënt heeft een papieren bewijs van elektronisch voorschrift ontvangen van de voorschrijver. Op dit bewijs staat de nodige informatie voor de patiënt, waaronder de RID-code, waarmee hij de voorschriften kan beheren en bij de apotheker de medicatie kan verkrijgen. Soms wordt door de arts enkel de RID-code bezorgd. Daarmee kan de patiënt zelf niets doen, maar hij kan er wel mee bij de apotheker terecht.
- De patiënt kan de voorschriften consulteren en beheren via de toepassingen van de overheid, zoals mijngezondheid.be, of de smartphone app "Mijn Geneesmiddelen" van het RIZIV. Authenticatie zal steeds verlopen via ItsMe of een eID lezer. De patiënt heeft hiermee toegang tot de eigen voorschriften, én de voorschriften van andere patiënten die hem een volmacht gegeven hebben. Deze toepassingen laten volgende functionaliteiten toe :
- Visualiseren van de voorschriften en hun inhoud.
- Voorschriften verbergen (VISI-vlag) voor bepaalde of alle apothekers.
- Lijst maken van voorschriften om mee te nemen naar de apotheek. Deze lijst kan worden afgedrukt.
- Voorschriften reserveren bij de apotheek. Deze reservatie verloopt via het Recip-e platform. De apotheeksoftware kan de reservaties automatisch ophalen, of de apotheker moet dit manueel doen. Opgelet bij dure specialiteiten of onbekende patiënten, de reservatie is niet definitief en de patiënt kan nog steeds beslissen om uiteindelijk bij een andere apotheek te gaan.
De Apotheek
De apotheek zal toegang hebben tot Recip-e indien er in de apotheek een eHealth-sessie actief is. Deze eHealth-sessie wordt dagelijks geactiveerd door de combinatie van het aanwezige eHealth certificaat (apotheek-certificaat of persoonsgebonden backup-certificaat) en het uitlezen van de eID van de apotheker.
Ook voor de toegang tot de voorschriften in de apotheek zijn er verschillende mogelijkheden :
- De patiënt overhandigt het papieren bewijs van elektronisch voorschrift zodat de apotheker de RID-code kan scannen of intoetsen. De inhoud van het elektronisch voorschrift wordt gevisualiseerd en de apotheker kan dit verder verwerken. Bij technische problemen met eHealth of het Recip-e platform kan de apotheker de geneesmiddelen toch afleveren op basis van het papieren bewijs van elektronisch voorschrift.
- De patiënt toont een digitale versie van het elektronisch voorschrift, of enkel de RID-code. De apotheker kan de RID-code scannen of intoetsen.
- De apotheker kan via de software een lijst opvragen van alle openstaande voorschriften van de patiënt, op voorwaarde dat er een therapeutische relatie tussen patiënt en apotheker geregistreerd werd bij eHealth. Deze therapeutische relatie wordt automatisch aangemaakt door het inlezen van de eID van de patiënt en blijft 15 maanden geldig. Tijdens deze periode van 15 maanden kan de apotheeksoftware de lijst opvragen enkel op basis van het INSZ nummer, maar we raden aan om zo vaak mogelijk de eID in te lezen.
- Heel uitzonderlijk en in geval van nood kan de apotheker een "break-the-glass" procedure initiëren, waarmee hij zonder te voldoen aan bovenstaande voorwaarden, toch de elektronische voorschriften kan visualiseren. Dit kan bij elke apotheeksoftware op een andere manier verlopen.
Tijdens de aflevering wordt het elektronisch voorschift als "Geblokkeerd" aangeduid op Recip-e, zodat geen twee apotheken tegelijk kunnen afleveren, en na de aflevering wordt het voorschrift door de apotheeksoftware gemarkeerd als "Afgeleverd". Vanaf dan is het voor niemand nog zichtbaar. Als laatste stap zal het voorschrift ook gearchiveerd worden (zie verder) en brengt de apotheeksoftware Recip-e daarvan op de hoogte. Op dat moment verdwijnt het volledig van het Recip-e platform.
Tarifering en Archivering
Voor tariferingsdoeleinden moet het elektronisch voorschrift bezorgd worden aan de tariferingsdienst, samen met het tariferingsbestand. Het is immers de opdracht van de tariferingsdienst om de aanwezigheid en geldigheid van het voorschrift te verifiëren, alsook om de overeenstemming van de aflevering ten opzichte van het originele voorschrift te controleren.
Net zoals papieren voorschriften, moet het elektronisch voorschrift ook gedurende 10 jaar bewaard worden in een elektronisch, integer, beveiligd en volledig archief.
Om beide doelstellingen te kunnen verwezenlijken op een efficiënte manier, heeft KOVAG, in samenwerking met andere tariferingsdiensten en de overkoepelende vzw Farmaflux, de archiveringsdienst "RAOTD" ontwikkeld. Elk elektronisch voorschrift wordt na aflevering automatisch door uw apotheeksoftware opgeslagen in dit archief en gedurende 10 jaar veilig bewaard. Dit archief wordt door de tariferingsdienst gebruikt voor de eerder genoemde verificatie- en controledoeleinden, en het kan ook geconsulteerd worden bij opvragingen door bvb. de inspectie of de patiënt, gedurende 10 jaar.
Vragen en Antwoorden
Heb je nog praktische vragen over het elektronisch voorschrift? We proberen ze voor jou te beantwoorden in onze FAQ ! (enkel voor leden)
Onderwerpen :
- Uitvoeren van een elektronisch voorschrift (uitgestelde aflevering, geldigheidsduur, bereidingen, verdoving, commentaren,...)
- Bewijs van elektronisch voorschrift
- Tarifering, facturatie en archivering
- Technische problemen
- Voorschriften voor militaire dienst, politie, NIOOO
- Wie heeft inzage in Recip-e en afgeleverde medicatie?
Klik hier. (enkel voor leden).