Over KOVAG
Wie zijn wij?
KOVAG is de Oost-Vlaamse beroepsvereniging van en voor apothekers.
De vereniging werd opgericht in Gent in 1854 en werd in 1905 erkend als beroepsvereniging. Sinds 1962 draagt de vereniging als officiële naam "Koninklijk Oost-Vlaams Apothekersgild", maar iedereen kent ons gewoon als "KOVAG". Sinds januari 2024 werd KOVAG omgevormd tot vzw. Op deze pagina kunnen onze leden hierover meer informatie vinden, waaronder de volledige statuten en het intern reglement.
Van bij haar oprichting heeft KOVAG zich ingezet voor de officina-apothekers en behartigt zij hun belangen. KOVAG is uitgegroeid tot een professionele organisatie die de apotheker ondersteunt bij de uitoefening van het beroep en heeft daarvoor de nodige diensten ontwikkeld, zoals de tariferingsdienst, onze vormingsactiviteiten en KOVAG Accountancy.
KOVAG legt ook de focus op de verdere ontwikkeling van het beroep en de rol van de apotheker als erkende zorgprofessional in de eerste lijn.
Onze missie
Wij behartigen en verdedigen de professionele en maatschappelijke belangen van de officina-apothekers. We ondersteunen hen bij het ontwikkelen van hun meerwaarde als fundamentele pijler in een kwalitatieve patiëntgerichte zorg vanuit de apotheek. Onze rol is om de apothekers te vertegenwoordigen in organisaties zoals APB, VAN, IPSA, in de multidisciplinaire overlegorganen (MFO, ELZ) en in de contacten met de overheden. Dit om hun positie te versterken en hun waarde voor de samenleving te valoriseren.
KOVAG verdedigt de belangen van de apothekers en ondersteunt hen in hun rol als laagdrempelige en kwalitatieve zorgverstrekker.
Bestuur
KOVAG wordt beheerd door het bestuursorgaan. De bestuurders worden aangesteld door de Algemene Vergadering. Binnen het bestuursorgaan wordt ook een dagelijks bestuur aangesteld, waarvan de leden de vereniging vertegenwoordigen en de dagelijkse operationele beslissingen nemen.
Functie | Naam | Contactgegevens |
---|---|---|
Voorzitter | Apr. Sven Lenaerts | 052/35.73.98, sven.lenaerts@kovag.be |
Ondervoorzitter | Apr. Jan Berghmans | 053/66.93.03, jan.berghmans@kovag.be |
Secretaris | Apr. Simone Hoornaert | 09/282.68.12, hoornaert.s@skynet.be |
Penningmeester | Apr. Geert Carette | 09/253.17.80, carette.grt@gmail.com |
Bijgev. Secretaris | Apr. Geert Heungens | 09/230.33.82, geert@apotheekheungens.be |
Bestuurslid | Apr. Lien Rijckaert | 09/372.57.07 |
Bestuurslid | Apr. Bart Maudens | 09/369.35.10 |
Bestuurslid | Apr. Pieter Glibert | 055/20.68.70 |
Bestuurslid | Apr. Pim Lemmerling | 0478/49.65.56 |
Bestuurslid | Apr. Michael Storme | 09/384.26.34 |
Bestuurslid | Apr. Walewijn Bosman | 054/33.10.05 |
Bestuurslid | Apr. Annelies Bruggeman | - |
Bestuurslid | Apr. Nele Hardeman | 052/21.10.12, nele@apotheekhardeman.be |
Bestuurslid | Apr. Severine Van Haecke | - |
Organisatie
Om een optimale en professionele dienstverlening te kunnen garanderen, zijn er verschillende afdelingen binnen KOVAG :
- Algemene Diensten, onder leiding van de Algemeen Directeur, Dirk Van Schil, met het Secretariaat, Boekhouding, IT, Gebouwbeheer en Communicatie
- De Tariferingsdienst, onder leiding van directeur Apr. Marie-Jeanne Vanhaelst. De tariferingsdienst organiseert de ophaling en verwerking van de voorschriften, bestanden en betalingen en verzorgt ook de KOVAG Helpdesk.
- Beroepsontwikkeling, onder leiding van directeur Dr. Apr. Charlotte Verrue. Deze afdeling organiseert de vormingen en opleidingen, groepsaankopen en volgt de wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen rond het beroep zeer nauw op.
Naast de verschillende afdelingen heeft KOVAG ook nog enkele dochterondernemingen :
- KOVAG Accountancy, onder leiding van de General Manager, Karline Haers. Als apotheker kan je hier terecht voor je boekhouding, jaarrekening, investeringsadvies, personeelsadvies en het overnemen of overlaten van een apotheek.
- Officinall, onder leiding van de Gedelegeerd Bestuurder, Dirk Van Schil. Officinall ontwikkelt en verdeelt de apotheeksoftware Officinall.
Contactgegevens
Adres : Brouwerijstraat 1 (MP Center), bus 3A, 9031 Drongen (3e verdieping)
Algemeen telefoonnummer : 09/225.41.90
E-mail : info@kovag.be
Openingsuren : elke dag van 8u30 tot 12u15 en van 13u00 tot 17u30
Wegbeschrijving :
E40 vanuit Brussel :
Je neemt afrit 15 "Drongen" en slaat linksaf. Je rijdt over de brug over de E40. Vlak na de brug sla je linksaf. Aan het stopbord sla je opnieuw linksaf (opgepast, gevaarlijk kruispunt) en onmiddellijk daarna kan je links de oprit van het gebouw (MP Center) oprijden.
E40 vanuit Oostende
Je neemt afrit 15 "Drongen" en slaat rechtsaf en onmiddellijk terug links ("schuin rechtdoor"). Aan het stopbord sla je opnieuw linksaf (opgepast, gevaarlijk kruispunt) en onmiddellijk daarna kan je links de oprit van het gebouw (MP Center) oprijden.
Op het terrein :
Er zijn ruim voldoende parkeerplaatsen, zowel voor- als achteraan het gebouw. Je hoeft geen rekening te houden met de bedrijfsnamen op de parkeerplaatsen (ze kloppen niet meer). De hoofdingang bevindt zich recht voor als je de parking oprijdt. Eens binnen (na de tweede schuifdeur) kan je rechts de parlofoon gebruiken (3 x op het pijltje naar rechts drukken tot je "KOVAG" ziet verschijnen, dan op het belletje drukken). KOVAG bevindt zich op de 3e verdieping, neem de lift of de trap. Het opleidingscentrum (grote vergaderzaal) bevindt zich op de 1e verdieping.