Overslaan en naar de inhoud gaan

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet
Home

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet

Secondary top menu

  • Helpdesk
  • Inloggen

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Kruimelpad

  1. Home
  2. Permanente vorming en accreditatie

Permanente vorming en accreditatie

Apothekers
Farmaceutisch-technisch assistenten
Pharfolio
Meer info

Apothekers

De apotheker moet altijd, zeker in deze snel evoluerende maatschappij, over de nodige competenties  beschikken.  Daarom is levenslang leren belangrijk en is de apotheker sinds 2015 verplicht navorming te volgen om zijn kennis actueel te houden. Dat staat zo in het KB Permanente Vorming voor Apothekers. De apotheker moet gemiddeld tenminste 20 vormings- of accreditatiepunten per jaar behalen, waarvan minstens 16 binnen de domeinen A (farmaceutische wetenschappen) en B (farmaceutische zorg), en minstens 12 punten op basis van ‘live activiteiten’. Dit gemiddelde moet behaald worden op basis van een periode van 3 jaren, met een evenwichtige verdeling over deze 3 jaren. 

Het KB beschrijft drie verschillende domeinen: 

  • Domein A: “Farmaceutische wetenschappen”: de farmacotherapie, de kennis van het geneesmiddel en de gezondheidsproducten beschikbaar in de apotheek; 2 punten per uur
  • Domein B: “Farmaceutische zorg”: de basis en de voortgezette farmaceutische zorg; 2 punten per uur
  • Domein C: “Gezondheid en samenleving”: andere voor de uitoefening van het beroep relevante materies zoals onder meer farmaco-economie, sociale wetenschappen, de wetgeving en deontologie; 1 punt per uur

Onder 'activiteit' verstaat men: conferentie, hoorcollege, webinar, cursus, les, congres, oefening, e-learning, interprofessioneel overleg of iedere andere activiteit met het oog op permanente vorming. Een activiteit vindt ofwel plaats op een vaststaand ogenblik, ofwel op een uitgesteld ogenblik.

  • De eerste categorie behelst alle live activiteiten, waar lesgever en andere apothekers gelijktijdig aanwezig zijn en kunnen interageren. Dit kan zowel fysiek op locatie als online. Een webinar dat op een vaststaand ogenblik met een lesgever gestreamd wordt, en waar de aanwezigheid van apothekers op elk ogenblik met een live poll kan afgetoetst worden, behoort dus tot deze eerste categorie.
  • De tweede categorie behelst on-demand activiteiten, waar de apotheker zelf kiest wanneer hij de vormingsactiviteit volgt. Hiertoe behoren dus e-learnings en heruitzendingen van opgenomen lessen. Uitgestelde activiteiten vinden bijgevolg steeds online plaats, en bevatten een evaluatietest van de verworvenheden.

Als apotheker moet je de aanwezigheidsattesten van gevolgde vormingen gedurende 10 jaar bewaren, bij voorkeur persoonlijk én in het kwaliteitshandboek van de apotheek waar je tewerkgesteld bent. De bewaring mag elektronisch gebeuren. Een overzicht per jaar kan worden geraadpleegd in Pharfolio (persoonlijk account).

Farmaceutisch-technisch assistenten

Op 22 maart 2024 verscheen er een nieuw koninklijk besluit over het beroep van farmaceutisch-technisch assistent. Vanaf 2025 wordt de beroepstitel opgesplitst in twee afzonderlijke titels:

  • FTAO: Farmaceutisch Technisch Assistent Officina, gericht op de publieke apotheek

  • FTAZ: Farmaceutisch Technisch Assistent Ziekenhuis, gericht op de ziekenhuisapotheek

Vanaf 2025 wordt van elke FTA die in de officina of de ziekenhuisapotheek is tewerkgesteld verwacht dat hij of zij jaarlijks minimaal 15 uur bijscholing volgt maar ze dienen geen accreditatiepunten te behalen. Deze vereiste is bedoeld om een hoge kwaliteit van zorg te waarborgen en de deskundigheid voortdurend te vergroten. (Bron: Farmaceutisch-technisch assistent | FOD Volksgezondheid (belgium.be). Voor deze bijscholing kunnen FTA's terecht bij IPSA. 

Pharfolio

Erkende vormingen worden exclusief gepubliceerd op de website van Pharfolio. Hierop kan iedere apotheker een account aanmaken. Er wordt een persoonlijk portfolio aangemaakt waarin navormingen kunnen verzameld worden.

  • Een organisator van een bijscholing kan zo aanwezigheden toevoegen aan de persoonlijke portfolio’s.
  • Apothekers kunnen op Pharfolio ook zelf gevolgde navormingen ingeven, en bvb. een scan van een aanwezigheidsattest opladen.
  • Pharfolio rangschikt de gevolgde navormingen per jaar en er kan eveneens een attest afgedrukt worden.

Voor alle opleidingen die KOVAG organiseert, vraagt KOVAG accreditatie aan. 

Meer info

Meer informatie & FAQ van apothekers over permanente vorming kan je vinden op deze link.

 

Informatie exclusief voor onze leden en klanten

Log in als lid/klant of vraag je lidmaatschap aan om deze en andere exclusieve informatie te raadplegen.

Inloggen als lid/klant

Vragen? Contacteer KOVAG.

09 225 41 90 info@kovag.be

Alle werkdagen van 8u30 tot 12u15 en van 13u15 tot 17u30

Lid worden van KOVAG

KOVAG wil de individuele apotheker maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van zorgtaken, het beheer van de apotheek en de persoonlijke ontwikkeling. We zetten ons in om de belangen van officina-apothekers te behartigen, en om de apotheker maximaal te informeren. Als lid van KOVAG kan je gebruik maken van een brede waaier aan diensten en voordelen.

Ontdek alle voordelen van een lidmaatschap

Lidmaatschap aanvragen

Met steun van onze vaste partners

Curalia klein
Pure Pharma
Kenvue
Bank van breda
Logo Urgo
Logo Insentials
Logo Wondr
Partner worden

Deinsesteenweg 114
9031 Drongen
België

info@kovag.be
09 225 41 90
BE 0407.723.860
maandag - vrijdag: 8:30-12:15, 13:15-17:30

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen
Facebook
Linkedin
© 2025 KOVAG
  • Cookie policy
  • Privacy policy
Website by 3sign