Overslaan en naar de inhoud gaan

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet
Home

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet

Secondary top menu

  • Helpdesk
  • Inloggen

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Kruimelpad

  1. Home
  2. Apotheekondersteuning
  3. Advies bij de externe audit

Advies bij de externe audit

Sinds 29 september 2023 is de vierjaarlijkse externe audit een wettelijke verplichting. Wens je een externe audit te boeken? Wat wordt er precies geëvalueerd tijdens een audit? Heb je hulp nodig bij de voorbereiding op de audit of bij de uitvoering van je actieplan na de audit? Aarzel niet om hiervoor contact op te nemen met KOVAG.

Wat is de externe audit?
De lijst met 20 punten
Wie voert de audit uit?
Voor wie geldt de verplichting?
Hoe boek je een externe audit?
Hoe kan je je voorbereiden?
Wat na de audit?
Wie krijgt toegang tot de resultaten van de audit?
Heb je vragen? Of hulp nodig?
Interessante links

Wat is de externe audit?

Tijdens de externe audit zal een auditeur samen met de titularis of kwaliteitsverantwoordelijke van de apotheek 20 prioritaire punten voor kwaliteitsvol werken in de apotheek evalueren. Die twintig punten zijn gebaseerd op de Gids voor de goede officinale farmaceutische praktijken en zijn opgedeeld volgens drie thema’s: logistiek, (voortgezette) farmaceutische zorg en communicatie. Waar nodig worden verbeterpunten of aandachtspunten geïdentificeerd. Finaal wordt een actieplan opgesteld voor de apotheek om de kwaliteit in de apotheek te optimaliseren.​ Het doel van de externe audit is om alle facetten van de organisatie en de dienstverlening in de apotheek te optimaliseren. 

De lijst met 20 punten

Hieronder vind je de 20 punten die bij de audit worden geëvalueerd.

  1. Lijst van verplichte geneesmiddelen en medische hulpmiddelen - Lijst van de verplichte materialen
  2. Systeem voor opvolging van bestellingen voor patiënten (continuïteit van zorg)
  3. Stockbeheer
  4. Opvolging vervaldatums (geneesmiddelen, officinale bereidingen, grondstoffen ...)
  5. Bereidingszone, protocollen, verpakking, etikettering, controle bereidingen
  6. Controle weegschalen en koelkast
  7. Onderhoud en conformiteit aërosoltoestellen in verhuur
  8. Aanduiding en updaten van publieksprijzen in publieksruimte
  9. Registreren OTC- en gezondheidsproducten in het (gedeeld) patiëntendossier
  10. Basis farmaceutische zorg: bevraging (validatie-WHAM), posologie en innamemoment, eerste uitgifte informatie
  11. Vertrouwelijkheidshoekje - GGG (astma, voortraject diabetes, medicatienazicht)
  12. Huisapotheker - medicatieschema aanmaken - updaten
  13. Beschikbare en gebruikte bronnen (TMF, Phil, Cybele, pletmedicatie)
  14. Klachtenafhandeling
  15. Farmacovigilantie (RMA, melding ongewenste effecten 'gele fiche')
  16. Personeel: organigram, functiebeschrijvingen, teamoverleg, continue navorming, zelfevaluatie
  17. Multidisciplinaire communicatie, samenwerking, contacten (arts, verpleegster, ...)
  18. Informatie apotheek en wachtdienst (externe communicatie)
  19. Website en sociale media (Facebook, Instagram, ...)
  20. GDPR - beveiliging van gegevens

Wie voert de audit uit?

De audit wordt afgenomen door een externe en onafhankelijke auditeur die zelf apotheker van opleiding is. De auditeur heeft hiervoor een specifieke vorming gevolgd bij APB. 

Voor wie geldt de verplichting? En hoeveel tijd heb je hiervoor?

Het uitvoeren van de externe audit is sinds 29 september 2023 wettelijk verplicht voor elke vergunninghouder van een officina-apotheek. Voor de eerste externe audit heeft de vergunninghouder een termijn van 5 jaar. Vervolgens zal om de 4 jaar een nieuwe audit moeten gebeuren. De eerste externe audit moet plaatsvinden vóór 29 september 2028. 

Hoe boek je een externe audit?

Je dient zelf contact op te nemen met een auditeur om een afspraak te maken.Hieronder vind je een lijst met erkende APB-auditeurs en een handige geografische kaart. 

-  Lijst met erkende APB-auditeurs

- Geografische kaart

Hou er bij de keuze van de auditeur wel rekening mee dat er geen belangenconflict mag bestaan tussen de auditeur en vergunninghouder, de titularis en de leden van het apotheekteam. Zo mag de auditeur geen familie zijn of een commerciële relatie hebben. De auditeurs zullen hier ook zelf op toezien.

Voorwaarden voor een belangenconflict:

  • Familiale banden: De auditeur mag niet gehuwd zijn, feitelijk of wettelijk samenwonen met, noch bloed- of aanverwant tot de tweede graad zijn van de houder van de uitbatingsvergunning, de apotheker-titularis of een van de personeelsleden van de apotheek.
  • Commerciële relaties: De auditeur mag in de afgelopen twee jaar geen werknemer, zelfstandig vervanger, bestuurder of aandeelhouder zijn geweest van de apotheek waarvoor de audit wordt uitgevoerd, of van een andere apotheek die eigendom is van de houder van de uitbatingsvergunning van de apotheek die wordt geauditeerd?

Reken ongeveer 4 uur en kies een rustige tijd en plaats om onderbrekingen tot een minimum te beperken. Tijdens de audit heb je best toegang tot internet en je apotheeksoftware. Het is ook altijd nuttig om een login en wachtwoord te hebben om verbinding te maken met de APB-website, evenals het wachtwoord om verbinding te maken met het wifi-netwerk van de apotheek. 

Hoe kan je je voorbereiden?

In principe hoef je je niet voor te bereiden op een audit, want het is een momentopname van de bestaande situatie. De audit zal duidelijk maken wat er kan verbeterd worden. 

Als je je echter wenst voor te bereiden op een externe audit, kan je de 20 punten raadplegen die zullen geëvalueerd worden  (zie hierboven) of het kwaliteitshandboek nakijken of bijwerken waar nodig.  Heb je hulp nodig? Aarzel niet om hiervoor contact op te nemen met KOVAG. 

Wat na de audit?

Na de audit zal de auditeur je een auditrapport bezorgen per email. Dit moet gedocumenteerd worden in het kwaliteitshandboek van de apotheek. 

Daarna is het aan jou en je team om het actieplan in je eigen tempo uit te voeren!

Wie krijgt toegang tot de resultaten van de audit?

De resultaten van de audit en de gesprekken tussen apotheker en auditeur zijn vertrouwelijk en worden niet gedeeld met het FAGG, APB of de lokale apothekersvereniging. Alleen de vergunninghouder van de apotheek en de apotheker-titularis ontvangen het rapport.

Heb je vragen of hulp nodig?

Heb je nog vragen over de externe audit? Of heb je hulp nodig bij het op punt zetten van je kwaliteitshandboek ter voorbereiding op de audit of bij de uitvoering van je actieplan na de externe audit? Aarzel niet om contact op te nemen met KOVAG.

Interessante links

  • Kwaliteitsbeheer
  • Toolbox Externe Audit (APB)
  • FAQ Externe Audit (APB)

Externe audit

Inschrijven kan tot 29 september 2028

Vragen? Contacteer KOVAG

Nathalie Vanderstraeten

Projectcoördinator Beroepsontwikkeling

09 225 41 90
nathalie.vanderstraeten@kovag.be
Lid worden van KOVAG

KOVAG wil de individuele apotheker maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van zorgtaken, het beheer van de apotheek en de persoonlijke ontwikkeling. We zetten ons in om de belangen van officina-apothekers te behartigen, en om de apotheker maximaal te informeren. Als lid van KOVAG kan je gebruik maken van een brede waaier aan diensten en voordelen.

Ontdek alle voordelen van een lidmaatschap

Lidmaatschap aanvragen

Ons aanbod

Image
kalender

Afsprakenmodule voor de apotheek

Met de nieuwe diensten in de apotheek is het cruciaal om je afspraken correct te beheren. Ontdek hier welke opties allemaal beschikbaar zijn.

Meer info
Image
EA

Bijwerken van je kwaliteitshandboek / tips voor kwaliteitsverbetering

KOVAG biedt ondersteuning bij het updaten van je kwaliteitshandboek en we geven praktische tips om op een efficiënte manier verder te werken aan een performant kwaliteitssysteem.

Meer info
Image
groepsvoordeel

Groepsaankopen

KOVAG organiseert regelmatig groepsaankopen van allerlei producten of diensten waarbij je als lid mooie kortingen op de aankoopprijs kan krijgen. 

Meer info
Image
oude gm

Groepsinzamelacties

KOVAG organiseert elk jaar verschillende groepsinzamelacties. Als lid van KOVAG geniet je hierbij van een financieel voordeel en een maximale ondersteuning. 

Meer info
Image
helpdesk

Helpdesk

De medewerkers van KOVAG staan elke dag voor je klaar. Je kan als lid van KOVAG bij onze helpdesk terecht met al je vragen over terugbetaling, bereidingen, wetgeving of wetenschappelijke problemen. Ook voor info over kwaliteitsbeheer, wachtdienst-organisatie, personeelsbeheer enz. mag je ons steeds bellen of mailen.

Meer info
Image
ijken

IJken van balansen

Als apotheker ben je wettelijk verplicht om je balansen vierjaarlijks te laten herijken via een erkende keuringsdienst. Om jou hierbij te ondersteunen biedt KOVAG jou een eenvoudige procedure én een voordelig tarief aan. In 2025 werken we hiervoor samen met een nieuwe partner, namelijk de firma Pondus. 
 

Meer info
Image
Magistral

Magistral

Heb je de app ‘Magistral’ al gedownload op je smartphone? De applicatie biedt een helder overzicht van de meest voorgeschreven en gebruikte magistrale formules.

Meer info

Met steun van onze vaste partners

Curalia klein
Pure Pharma
Kenvue
Bank van breda
Logo Urgo
Logo Insentials
Logo Wondr
Partner worden

Deinsesteenweg 114
9031 Drongen
België

info@kovag.be
09 225 41 90
BE 0407.723.860
maandag - vrijdag: 8:30-12:15, 13:15-17:30

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen
Facebook
Linkedin
© 2025 KOVAG
  • Cookie policy
  • Privacy policy
Website by 3sign