Overslaan en naar de inhoud gaan

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet
Home

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet

Secondary top menu

  • Helpdesk
  • Inloggen

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Kruimelpad

  1. Home
  2. Artikels
  3. Externe audit in de apotheek: focus op farmaceutische zorg

Externe audit in de apotheek: focus op farmaceutische zorg

24/06/2025
Economie & Management

Verschenen in:

Farmazine 124 - editie juli 2025

Hoe scoor je op farmaceutische zorg tijdens een externe audit?
In dit tweede deel van de reeks over het KB Autocontrole zoomen we in op de controlepunten 9 t.e.m. 15, met focus op farmaceutische zorg. Ontdek praktische tips rond het gebruik van WHAM, GGG-gesprekken, medicatieschema’s en meer.

(enkel voor leden)

DOOR APR. SIMON BOONAERT, Apotheia

Printvriendelijke versie

Klik hier:

Image
Externe audit

Inleiding

Het KB Autocontrole in de apotheek, dat werd gepubliceerd op 19 september 2023, omvat een hervorming van het inspectiebeleid in de apotheeksector. Zo wordt er meer verantwoordelijkheid gelegd bij de apotheken zelf om de kwaliteit van hun praktijkwerking te controleren en te optimaliseren. Naast de zelfevaluatie, die al sinds 2012 in voege is, schrijft het KB Autocontrole ook een externe audit voor. Beide activiteiten omvatten een evaluatie en mogelijkheid tot verbeteringen voor alle onderdelen en activiteiten binnen de apotheek. 

Tijdens de externe audit worden 20 essentiële punten voor kwaliteitsvol werken in de apotheek door de auditeur onder de loep genomen. Deze 20 punten beslaan drie grote thema’s: logistiek, (voortgezette) farmaceutische zorg en communicatie en zijn gebaseerd op de Gids voor Goede Officinale Farmaceutische Praktijken

In deel twee van deze artikelenreeks worden de controlepunten (punten 9 t.e.m. 15) rond de (voortgezette) farmaceutische zorg besproken: 

9   Registreren OTC en gezondheidsproducten in het (gedeeld) patiëntendossier

10 Basis farmaceutische zorg: bevraging (validatie WHAM), posologie en innamemoment, eerste uitgifte informatie

11  Vertrouwelijkheidshoekje - GGG (astma, voortraject diabetes)

12  Huisapotheker - medicatieschema aanmaken - updaten

13  Beschikbare en gebruikte informatiebronnen (TMF, PhiL, pletmedicatie, ...)

14 Klachten afhandeling

15  Pharmacovigilantie (melding ongewenste effecten 'gele fiche', RMA)

(9) Registreren OTC en gezondheidsproducten in het (gedeeld) patiëntendossier

Het registreren van OTC- en gezondheidsproducten in het farmaceutisch patiëntendossier is verplicht volgens de wet inzake kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg van 22 april 2019 (artikel 33), die op 1 januari 2022 in werking trad. Het doel hiervan is het garanderen van kwaliteitsvolle farmaceutische zorg door het opsporen van geneesmiddelgebonden problemen zoals interacties, therapieontrouw en dubbelmedicatie. Het stelt je ook in staat om jouw taak als huisapotheker goed uit te voeren waaronder het opstellen van een volledig en actueel medicatieschema. Via het Gedeeld Farmaceutisch Dossier kan, dankzij een correcte registratie, ook door andere apothekers een veilige aflvering  worden gegarandeerd. 

(10) Basis farmaceutische zorg: bevraging (validatie WHAM), posologie en innamemoment, eerste uitgifte informatie

Met behulp van de WHAM-methode kan je als apotheker voldoende informatie inwinnen wanneer de patiënt in de apotheek komt voor advies of een voorschriftvrij product. WHAM verwijst naar vier cruciale vragen waarmee je de nodige informatie kan bekomen om het juiste middel of advies te geven, of om eventueel door te verwijzen naar de huisarts. 

(1) Wie: voor wie is het geneesmiddel/advies bestemd? 

(2) Hoe en hoelang: Hoe uiten de klachten zich en hoelang zijn ze aanwezig? 

(3) Acties: Welke acties heeft de patiënt reeds ondernomen om de klachten te verhelpen? 

(4) Medicatie: Welke medicatie gebruikt de patiënt momenteel al?

Het is belangrijk om heel het apotheekteam te sensibiliseren en bij elke vraag van een patiënt de WHAM-analyse systematisch uit te voeren. Zo kan jij met je team een correct zelfzorgadvies geven. Om jou te ondersteunen in het verlenen van kwaliteitsvolle basis farmaceutische zorg biedt APB een opleidingstraject aan, nl. het Kwaliteitsprogramma Zorg. Elk jaar worden twee thema’s gekozen waarvoor verschillende materialen en hulpmiddelen ter beschikking gesteld worden. Bovendien heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan een opleidings- en evaluatietraject (met kennistest en bezoek pseudopatiënt).

Aflevering van geneesmiddelen en andere gezondheids- en zorgproducten dient te gebeuren met gerichte informatie. Daarnaast zijn er adviezen nodig voor een rationeel gebruik. Zorg hierbij voor een systematisch gebruik van leesbare doseringsetiketten op de verpakking. Het mondeling advies kan extra ondersteund worden met schriftelijke informatie zoals gevalideerde folders, onder andere terug te vinden in Phil Connect, Gezondheid en Wetenschap of de APB toolbox. 

(11) Vertrouwelijkheidshoekje - GGG (astma, voortraject diabetes)

De apotheek dient sinds 2009 wettelijk te beschikken over een afgescheiden gespreksruimte, waar een vertrouwelijk gesprek kan gevoerd worden met de patiënt. 

Eens ingericht is het belangrijk om als team te bepalen onder welke omstandigheden patiënten kunnen worden uitgenodigd voor een gesprek in deze vertrouwelijke gespreksruimte. Maak het bestaan van deze ruimte kenbaar aan jouw patiënten. 

Een afgescheiden gespreksruimte is essentieel voor een kwaliteitsvolle zorgverstrekking en voor het aanbieden van bepaalde bijzondere diensten (begeleidingsgesprekken voor goed gebruik van geneesmiddelen, vaccinatie, medicatienazicht ...). Begeleidingsgesprekken en andere farmaceutische diensten kunnen een belangrijke meerwaarde bieden voor de patiënt. Daarom is het belangrijk om de diensten, naargelang de mogelijkheden binnen de apotheek, te kunnen aanbieden. Om deze diensten vlot te kunnen uitvoeren, is een goede organisatie en voorbereiding nodig. 

Op website van APB vind je toolboxen over de verschillende GGG-diensten waarin alle nuttige info en praktisch materiaal in verzameld is.

(12) Huisapotheker - medicatieschema aanmaken - updaten

De huisapotheker is er om de patienten te begeleiden, ondersteunen en informeren over een correct medicatiegebruik en daarbij hoort uiteraard steeds een up-to-date medicatieschema. Dit medicatie schema wordt ter beschikking gesteld aan patiënten en hun zorgverleners (huisarts, specialiste, tandarts…) .

Belangrijk is om, net zoals bij alle andere zorgdiensten, kennis te nemen van de voorwaarden voor het uitvoeren van de dienst en te zorgen voor een goede organisatie. Deze voorwaarden en ander praktisch materiaal kan je terugvinden in de toolbox van APB. Bepaal hierbij als team eventuele doelgroep patiënten waaraan je de dienst zeker zal aanbieden. Leg aan de patiënt ook uit wat de dienst precies inhoudt en gebruik, indien gewenst, een folder of andere documentatie ter ondersteuning. 

(13) Beschikbare en gebruikte informatiebronnen (TMF, PhiL, pletmedicatie, ...)

Het gebruik van betrouwbare, objectieve en kwaliteitsvolle wetenschappelijke bronnen of websites kan jou ondersteunen in het verstrekken van correcte informatie aan de patiënt of bij maken van magistrale bereidingen. Voeg de belangrijkste websites toe aan jouw favorieten om snel betrouwbare bronnen te kunnen raadplegen. De aanwezigheid van het "HONcode”-logo onderaan de webpagina van een website geeft aan dat de website de ethische code voor wetenschappelijke informatie respecteert. Let op, niet alle betrouwbare wetenschappelijke websites hebben dit logo.

Image
Hon code

(14) Klachtenafhandeling

De apotheker is aansprakelijk voor alle farmaceutische handelingen. Wanneer je een klacht krijgt in verband met door het apotheekteam verstrekte producten of verrichte farmaceutische handelingen, dien je deze klacht zorgvuldig te analyseren en te behandelen. Allereerst is het belangrijk om zo goed mogelijk de klacht voor de patiënt op te lossen. Afhankelijk van de klacht zal er contact opgenomen worden met de fabrikant, de interne procedures nagekeken worden of andere correctieve maatregelen genomen worden.  Om klachten en niet-conformiteiten, inclusief de herhaling ervan te voorkomen, is het belangrijk om na de afhandeling deze klachten zorgvuldig te documenteren. Je dient de geregistreerde klacht en de afhandeling ervan op een schriftelijk of elektronisch formulier te documenteren en dit formulier 5 jaar in de apotheek te bewaren. Hiervoor is een tool beschikbaar in MyQA onder het hoofdstuk Evaluatie en Verbetering.

(15) Pharmacovigilantie (melding ongewenste effecten "gele fiche”, RMA)

Klachten die als objectief worden beschouwd en die betrekking hebben op een kwaliteitsgebrek, een gebrek aan doeltreffendheid of een bijwerking van een product dien je zo snel mogelijk mee te delen aan het FAGG of, in voorkomend geval, aan het Belgisch Centrum voor Geneesmiddelenbewaking. Dit geldt in het bijzonder voor geneesmiddelen onderworpen aan aanvullende monitoring (Black Triangle Supplemental Monitoring), worden zo snel mogelijk meegedeeld. De Black Triangle-geneesmiddelen worden in sommige software geïdentificeerd (zie Dashboard DelphiCare), alsook in PhiL en in het BCFI-repertorium. Bijwerkingen van geneesmiddelen kunnen gemeld worden via www.gelefiche.be, neem deze website ook op bij jouw favorieten. 

Voor bepaalde geneesmiddelen worden, naast de SKP en de bijsluiter, een aantal bijkomende risicobeperkende activiteiten (Risk Minimization Activities of RMA) opgelegd om een zo veilig mogelijk gebruik te garanderen. Dit kan onder andere gaan om educatief materiaal en brochures gericht aan de gezondheidszorgbeoefenaar en/of aan de patiënt. Verstrek deze informatie of bijhorende materialen bij de uitgifte van het geneesmiddel onderhevig aan risicobeperkende activiteiten. RMA-materiaal is beschikbaar in PhiL alsook op de website van het FAGG.

Met dit bondig overzicht hopen we je opnieuw een extra stapje verder te helpen bij de externe audit. In een laatste artikel dat in het najaar zal verschijnen worden alle topics rond communicatie besproken. 

Klik hier om de volledige editie van Farmazine 124 te bekijken.

Informatie exclusief voor onze leden en klanten

Log in als lid/klant of vraag je lidmaatschap aan om deze en andere exclusieve informatie te raadplegen.

Inloggen als lid/klant
Publicaties via mail

Wil je graag onze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen?

Inschrijven op de nieuwsbrief

Ben je arts en wil je graag Collegazetje gratis ontvangen? Schrijf je dan hieronder in! 

Inschrijven op Collegazetje

Lid worden van KOVAG

KOVAG wil de individuele apotheker maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van zorgtaken, het beheer van de apotheek en de persoonlijke ontwikkeling. We zetten ons in om de belangen van officina-apothekers te behartigen, en om de apotheker maximaal te informeren. Als lid van KOVAG kan je gebruik maken van een brede waaier aan diensten en voordelen.

Ontdek alle voordelen van een lidmaatschap

Lidmaatschap aanvragen

Meer artikels

Image
reclame
24/06/2025

Apothekers en reclame: een delicate balans

Reclame voor apothekers blijft een gevoelig en complex onderwerp binnen de zorg. De opleiding ‘apotheker een sterk merk’ gaven apotheekteams praktische en juridische inzichten om verantwoord zichtbaar te zijn.

(enkel voor leden)

Apotheekondersteuning
Economie & Management
Image
apotheek
03/04/2025

Goed voorbereid op de externe audit: Logistiek

In dit eerste artikel van onze reeks over de externe audit, duiken we in het thema 'Logistiek'. We bieden praktische tips en inzicht in de belangrijkste aspecten die aan bod komen tijdens de audit over logistiek. De volgende artikelen behandelen 'Farmaceutische zorg' en 'Communicatie'.

(enkel voor leden)

Economie & Management
Image
Inspiratienamiddag
03/04/2025

De Inspiratienamiddag van KOVAG : een terugblik

Op zaterdag 18 januari 2025 vond de Inspiratienamiddag van KOVAG plaats, een evenement gericht op de professionele groei en specialisatie van adjunct-apothekers. Acht experts deelden waardevolle inzichten over thema’s als borstvoeding, rookstop, GGG-gesprekken en preventie. Was je er niet bij? Lees dan zeker verder om de belangrijkste takeaways van de keynote en van de 8 sessies te ontdekken!

(enkel voor leden)

Vorming
Farmaceutische zorg
Economie & Management
Image
externe audit
27/12/2024

Verbeter de kwaliteit in jouw apotheek met de externe audit

De verplichte externe audit is geen verplicht nummer, maar een kans om samen met je team de kwaliteit van je apotheek naar een hoger niveau te tillen. Met de externe audit werk je aan continue verbetering, waardoor je écht het verschil maakt voor je patiënten en de apotheek.

(enkel voor leden)

Apotheekondersteuning
Economie & Management
Image
HR
30/09/2024

Aantrekkelijk en motiverend verlonen in de apotheek

Heb je moeite om een nieuwe medewerker voor je apotheek te vinden? Je bent niet alleen! In de laatste sessie van onze lessenreeks personeelsmanagement gaf Isabelle Cornelis van SD Worx waardevolle inzichten over wat een aantrekkelijk loonpakket inhoudt.

(enkel voor leden)

 

Vorming
Economie & Management
Image
Personeelsmanagement
24/06/2024

Personeelsmanagement in de apotheek - Soft skills

In tijden van personeelstekort is het cruciaal om talent te behouden en nieuw talent aan te trekken. KOVAG behandelde deze vragen in een opleidingsreeks, met inzichten van 2 experts. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste inzichten over soft skills.

(enkel voor leden)

Economie & Management
Image
NIeuwe fiscale spelregels
28/03/2024

Nieuwe fiscale spelregels

Als er één zekerheid is waar we als cijferberoeper voortdurend mee geconfronteerd worden, dan is het wel de stroom aan wijzigingen in het fiscale landschap. 

(enkel voor leden)

Accountancy
Economie & Management
Image
Fusie gemeenten
06/01/2024

Wijziging van adres of van gemeente ten gevolge fusie, waar moet je op letten?

Als twee of meer gemeenten fuseren en de nieuwe gemeente een andere naam of postcode draagt dan deze van (één van) de oorspronkelijke gemeenten, is het niet noodzakelijk dat alle ondernemingen en verenigingen op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeente waarvan de naam niet overgaat naar de nieuwe gemeente, een melding maken van de adreswijziging aan het Belgisch Staatsblad.

Accountancy
Economie & Management
Image
Audit
27/12/2023

De externe audit: aan de slag!

Nu de externe audit in de wetgeving is opgenomen, rijst de vraag: Wat houdt de audit precies in en wat zijn daarbij je concrete verplichtingen? We vatten het voor jou samen in een notendop! 

(enkel voor leden)

Apotheekondersteuning
Economie & Management
Image
BTW
27/12/2023

Bring The Wine: BTW moderniseert!

Het systeem van de BTW (belasting op de toegevoegde waarde) wordt toegepast in 136 landen. In België werd dit ingevoerd vanaf 1 januari 1971.  

(enkel voor leden)

Accountancy
Economie & Management
Image
Elektrische auto
12/12/2023

Voortaan allemaal elektrisch?

De autofiscaliteit: de traditionele melkkoe van de fiscus. Als u binnenkort een nieuwe wagen nodig heeft, zal het naast de keuze van model en type (benzine, diesel, hybride of elektrisch) geen overbodige luxe worden om ook even dieper in te gaan op de timing van de aankoop.

Accountancy
Economie & Management
Image
Tax paper
18/01/2023

Kosten eigen aan de werkgever op fiscale fiches: wijzigingen 2023

In 2023 gaan er enkele wijzigingen in rond de kosten die eigen zijn aan de werkgever op fiscale fiches. Deze wijzigingen zijn van toepassing op:
- Kosten eigen aan de bedrijfsleider
- Terugbetaling kosten nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas en water)
- Kleine uitgaven betaald voor uw vennootschap

Accountancy
Economie & Management

Meer items uit deze publicatie

Image
Lien R snip
24/06/2025

Editoriaal Farmazine 124

In deze edtie laten we Lien Rijckaert, bestuurslid van onze beroepsvereniging, aan het woord. Ze neemt je mee in de uitdagingen én kansen van het apothekersleven, met een warme oproep tot samenwerking, specialisatie én extra aandacht voor de jonge generatie apothekers die onze toekomst mee vormgeeft.

(enkel voor leden)

Beroepsvereniging
Image
reclame
24/06/2025

Apothekers en reclame: een delicate balans

Reclame voor apothekers blijft een gevoelig en complex onderwerp binnen de zorg. De opleiding ‘apotheker een sterk merk’ gaven apotheekteams praktische en juridische inzichten om verantwoord zichtbaar te zijn.

(enkel voor leden)

Apotheekondersteuning
Economie & Management
Image
Pim Lemmerling
24/06/2025

Interview met de nieuwe voorzitter van KOVAG

In dit interview maken we kennis met Pim Lemmerling, de nieuwe voorzitter van KOVAG: een gedreven apotheker met een passie voor zorg, politiek en verbinding. We praten over zijn keuze voor het apothekersberoep, zijn eerste kennismaking met KOVAG en wat hem motiveerde om zich kandidaat te stellen als voorzitter. Daarnaast deelt hij zijn visie op de toekomst van de apotheker binnen de eerstelijnszorg en hoe hij jongere collega’s nauwer wil betrekken bij de werking van de beroepsvereniging. Een inspirerend gesprek over engagement, vernieuwing en de kracht van samenwerking.

Beroepsvereniging
Image
dokter en apotheker
24/06/2025

Samenwerking tussen arts en apotheker bij het afhandelen van interacties

Geneesmiddeleninteracties veroorzaken regelmatig vermijdbare ziekenhuisopnames, vooral bij combinaties van anticoagulantia, antibiotica en NSAID’s. Een nauwe samenwerking tussen arts en apotheker is daarbij essentieel. In dit artikel toont Anne-Sophie Bossaert via een praktijkcasus en het Medisch-Farmaceutisch Overleg (MFO) hoe gezamenlijke afspraken de patiëntveiligheid kunnen verhogen.

(enkel voor leden)

Farmaceutische zorg
Mono- & multidisciplinair samenwerken

Met steun van onze vaste partners

Curalia klein
revogan
Pure Pharma
Kenvue
Bank van breda
Logo Urgo
Logo Insentials
Logo Wondr
Partner worden

Deinsesteenweg 114
9031 Drongen
België

info@kovag.be
09 225 41 90
BE 0407.723.860
maandag - vrijdag: 8:30-12:15, 13:15-17:30

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen
Facebook
Linkedin
© 2025 KOVAG
  • Cookie policy
  • Privacy policy
Website by 3sign