Overslaan en naar de inhoud gaan

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet
Home

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet

Secondary top menu

  • Helpdesk
  • Inloggen

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Kruimelpad

  1. Home
  2. Groepsinzamelactie: Vervallen grondstoffen & chemicaliën, vervallen producten uit de apotheekvoorraad, RMA

Groepsinzamelactie: Vervallen grondstoffen & chemicaliën, vervallen producten uit de apotheekvoorraad, RMA

Elk jaar organiseert KOVAG in het voorjaar een groepsinzamelactie voor vervallen grondstoffen & chemicaliën, vervallen producten uit de apotheekvoorraad en RMA, in samenwerking met Veolia. Deze drie inzamelacties vinden gelijktijdig plaats. 

Door de inzameling te bundelen, geniet je als klant en/of lid van KOVAG van voorkeurstarieven en bespaar je op transportkosten.

Vervallen grondstoffen & chemicaliën
Vervallen producten uit de apotheekvoorraad
RMA
Deadlines
Inschrijven
Interessante links

Vervallen grondstoffen en chemicaliën

Het is belangrijk dat je de procedure volgt en de regels rond afvalstoffen respecteert. Er zijn enkele belangrijke wijzigingen:

  • Inventarislijsten: Je hoeft je inventarislijst niet langer vooraf naar KOVAG te sturen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de vaten. Niet-naleving kan leiden tot een boete.
  • Absorptiemateriaal: Elk vat moet absorptiemateriaal (zoals vermiculiet) bevatten. Dit kan je bestellen via het inschrijfformulier (zie onderaan deze pagina).
  • Labeling van het vat: Op elk vat moet aan de buitenkant een inventarislijst worden bevestigd die exact overeenkomt met de inhoud.

Procedure en regels rond afvalstoffen

Tarieven (excl. btw)
Actie Lid KOVAG én klant KOVAG Tariferingsdienst Lid KOVAG, geen klant KOVAG Tariferingsdienst Geen lid KOVAG én geen klant KOVAG Tariferingsdienst
Aankoop en levering leeg vat (prijs per vat) 30 euro 34.5 euro 39 euro
Ophaling 1 vat (prijs per vat) 143 euro 165 euro 187 euro
Ophaling > 1 vat (prijs per vat) 104 euro 120 euro 136 euro
Afzonderlijke verwerking kwik/arseen/cyanide 26 euro 30 euro 34 euro

Vervallen producten uit de apotheekvoorraad

Het is belangrijk dat je de procedure volgt en de regels rond afvalstoffen respecteert.

Procedure en regels rond vervallen producten

Tarieven (excl. btw)
Actie Lid KOVAG én klant KOVAG Tariferingsdienst Lid KOVAG, geen klant KOVAG Tariferingsdienst Geen lid KOVAG én geen klant KOVAG Tariferingsdienst
Aankoop en levering doos 50L (prijs per doos) 15 euro 17 euro 20 euro
Ophaling doos (prijs per doos) 14 euro 16.5 euro 19 euro
Forfait transportkost indien geen grondstoffen & chemicaliën 78 euro 90 euro 102 euro

RMA

Het is belangrijk dat je de procedure volgt en de richtlijnen respecteert.

Procedure en richtlijnen RMA/nRMA

Tarieven (excl. btw)
Actie Lid KOVAG én klant KOVAG Tariferingsdienst Lid KOVAG, geen klant KOVAG Tariferingsdienst Geen lid KOVAG én geen klant KOVAG Tariferingsdienst
Aankoop en levering medische doos 50L (prijs per doos) 12,5 euro 14,5 euro 16 euro
Ophaling medische doos 50L (prijs per doos) 18 euro 21 euro 24 euro
Forfaitransportkost indien geen grondstoffen en labochemicaliën 78 euro 90 euro 102 euro

Deadlines

  • Deadline inschrijven: 1 april 2025
  • Levering lege vaten/dozen/medische dozen: 12 t.e.m. 16 mei 2025
  • Ophaling gevulde vaten/gevulde dozen/gevulde medische dozen: 1 t.e.m. 16 juni 2025

    De chauffeur van Veolia haalt tegelijkertijd ALLE alle inzamelacties op (RMA, onverkochte producten, grondstoffen).

Inschrijven

De inschrijvingen werden afgesloten op 1 april 2025. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Voorheen waren er drie aparte inschrijvingsformulieren voor de afzonderlijke ophalingen. Vanaf nu kan je via één inschrijvingsformulier voor alle drie de acties inschrijven. Neem je slechts deel aan 1 of 2 inzamelacties? Vul dan de velden in met een / of 0 voor de acties waaraan je niet deelneemt.

 

Interessante links

  • Toolbox APB:  Terugname van vervallen geneesmiddelen
    • Vervallen geneesmiddelen teruggebracht door patiënten
    • Vervallen geneesmiddelen uit eigen voorraad
    • FAQ's selectieve terugname
  • Handige sorteergids voor patiënten (APB)

Vragen? Contacteer KOVAG.

09 225 41 90 info@kovag.be

Alle werkdagen van 8u30 tot 12u15 en van 13u15 tot 17u30

Lid worden van KOVAG

KOVAG wil de individuele apotheker maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van zorgtaken, het beheer van de apotheek en de persoonlijke ontwikkeling. We zetten ons in om de belangen van officina-apothekers te behartigen, en om de apotheker maximaal te informeren. Als lid van KOVAG kan je gebruik maken van een brede waaier aan diensten en voordelen.

Ontdek alle voordelen van een lidmaatschap

Lidmaatschap aanvragen

Met steun van onze vaste partners

Curalia klein
Pure Pharma
Kenvue
Bank van breda
Logo Urgo
Logo Insentials
Logo Wondr
Partner worden

Deinsesteenweg 114
9031 Drongen
België

info@kovag.be
09 225 41 90
BE 0407.723.860
maandag - vrijdag: 8:30-12:15, 13:15-17:30

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen
Facebook
Linkedin
© 2025 KOVAG
  • Cookie policy
  • Privacy policy
Website by 3sign