Overslaan en naar de inhoud gaan

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet
Home

Top menu

  • Nieuws
  • Agenda
  • Publicaties
  • Jobdienst
  • Wachtdienst
  • Overname apotheek
  • KOVAG Extranet

Secondary top menu

  • Helpdesk
  • Inloggen

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen

Kruimelpad

  1. Home
  2. Artikels
  3. Wijziging van adres of van gemeente ten gevolge fusie, waar moet je op letten?

Wijziging van adres of van gemeente ten gevolge fusie, waar moet je op letten?

06/01/2024
Accountancy
Economie & Management

Als twee of meer gemeenten fuseren en de nieuwe gemeente een andere naam of postcode draagt dan deze van (één van) de oorspronkelijke gemeenten, is het niet noodzakelijk dat alle ondernemingen en verenigingen op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeente waarvan de naam niet overgaat naar de nieuwe gemeente, een melding maken van de adreswijziging aan het Belgisch Staatsblad.

Als bij de fusie van gemeenten enkel een nieuwe naam of postcode (dus niet de straatnaam of het busnummer) wordt aangenomen door de nieuwe gemeente, volstaat de publicatie in het Belgisch Staatsblad van het samenvoegingsdecreet van de nieuwe gemeente en hoeven de ondernemingen en verenigingen geen aparte melding meer te maken van een adreswijziging aan het Belgisch Staatsblad.
 

De diensten van het Belgisch Staatsblad passen op basis van het samenvoegingsdecreet de databanken aan zodat de gebruikers geen hinder ondervinden van een wijziging van de postcode of een nieuwe naam van de gemeente.

Voor meer informatie kunt u terecht bij info.staatsblad@just.fgov.be – tel. 0800 98 809.
 

Wijziging adres ten gevolge nieuwe straatnaam of busnummer

Ondernemingen en verenigingen waarvan de straatnaam of het busnummer wijzigt door een fusie, moeten wel een melding maken van de adreswijziging aan het Belgisch staatsblad.

Als door een fusie van gemeenten de straatnaam en/of busnummer wijzigt van een onderneming of vereniging, is een indiening en publicatie van een adreswijziging noodzakelijk bij het Belgisch Staatsblad. Het Belgisch Staatsblad voert dit gratis door als er een attest bijgevoegd is van de gemeentelijke overheid (dit geldt dan als betalingsbewijs). Dit geldt enkel voor de publicatie van de opgelegde adreswijzigingen, wij vragen u beleefd ons zo snel mogelijk dit attest te bezorgen zodat wij het nodige kunnen doen, als u uiterlijk einde januari 2019 dit attest niet heeft ontvangen vraagt u dit best telefonisch aan bij uw gemeente of stad.. Als bedrijven of verenigingen nog bijkomende wijzigingen vermelden (ontslag, benoeming, ...), gebeurt de publicatie niet gratis..

Voor meer informatie kunt u terecht bij info.staatsblad@just.fgov.be  – tel. 0800 98 809

 

Adresaanpassingen in de KBO: januari 2019

Begin januari 2019 werden een aantal actieve adressen in KBO automatisch omgezet. Dat gebeurde naar aanleiding van:
 

  • de fusies van 15 gemeenten in Vlaanderen (meer info: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/strategische-projecten/fusie)
  • de nieuwe districtsgrens tussen Antwerpen en Ekeren (meer info: https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/grenscorrectie/algemene-informatie)
  • de wijziging in samenstelling van de bestuurlijke arrondissementen van Henegouwen (meer info: https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/wijzigingen-van-de-nis-codes-van-de-gemeenten-en-bestuurlijke-arrondissementen-vanaf-1)


Welke gevolgen zijn er voor de KBO-gegevens?
 

  • De adressen van de geregistreerde entiteiten Natuurlijk Persoon, de geregistreerde entiteiten Rechtspersoon, de vestigingseenheden en de bijkantoren werden automatisch aangepast in de KBO, op voorwaarde dat het adres correct ingeschreven is in de KBO en dat het gelinkt kon worden aan een adres dat officieel erkend is door de gemeente.


Kortom: goed nieuws! De geregistreerde entiteit hoeft geen stappen te ondernemen om het adres in de KBO te laten aanpassen.
 

Voor meer info over de adresaanpassingen in de KBO kunt u bij de KBO-helpdesk terecht: helpdesk.kbo@economie.fgov.be.


De vennootschappen en verenigingen moeten wel nog de statuten aanpassen. Dat kan bij de eerstvolgende statuutswijziging na de publicatie van deze adreswijziging, dit moet dus niet direct. 
Meer info over deze verplichting krijgt u bij de FOD Justitie.

Lid worden van KOVAG

KOVAG wil de individuele apotheker maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van zorgtaken, het beheer van de apotheek en de persoonlijke ontwikkeling. We zetten ons in om de belangen van officina-apothekers te behartigen, en om de apotheker maximaal te informeren. Als lid van KOVAG kan je gebruik maken van een brede waaier aan diensten en voordelen.

Ontdek alle voordelen van een lidmaatschap

Lidmaatschap aanvragen

Meer artikels

Image
apotheek
03/04/2025

Goed voorbereid op de externe audit: Logistiek

In dit eerste artikel van onze reeks over de externe audit, duiken we in het thema 'Logistiek'. We bieden praktische tips en inzicht in de belangrijkste aspecten die aan bod komen tijdens de audit over logistiek. De volgende artikelen behandelen 'Farmaceutische zorg' en 'Communicatie'.

(enkel voor leden)

Economie & Management
Image
Inspiratienamiddag
03/04/2025

De Inspiratienamiddag van KOVAG : een terugblik

Op zaterdag 18 januari 2025 vond de Inspiratienamiddag van KOVAG plaats, een evenement gericht op de professionele groei en specialisatie van adjunct-apothekers. Acht experts deelden waardevolle inzichten over thema’s als borstvoeding, rookstop, GGG-gesprekken en preventie. Was je er niet bij? Lees dan zeker verder om de belangrijkste takeaways van de keynote en van de 8 sessies te ontdekken!

(enkel voor leden)

Vorming
Farmaceutische zorg
Economie & Management
Image
externe audit
27/12/2024

Verbeter de kwaliteit in jouw apotheek met de externe audit

De verplichte externe audit is geen verplicht nummer, maar een kans om samen met je team de kwaliteit van je apotheek naar een hoger niveau te tillen. Met de externe audit werk je aan continue verbetering, waardoor je écht het verschil maakt voor je patiënten en de apotheek.

(enkel voor leden)

Apotheekondersteuning
Economie & Management
Image
HR
30/09/2024

Aantrekkelijk en motiverend verlonen in de apotheek

Heb je moeite om een nieuwe medewerker voor je apotheek te vinden? Je bent niet alleen! In de laatste sessie van onze lessenreeks personeelsmanagement gaf Isabelle Cornelis van SD Worx waardevolle inzichten over wat een aantrekkelijk loonpakket inhoudt.

(enkel voor leden)

 

Vorming
Economie & Management
Image
Personeelsmanagement
24/06/2024

Personeelsmanagement in de apotheek - Soft skills

In tijden van personeelstekort is het cruciaal om talent te behouden en nieuw talent aan te trekken. KOVAG behandelde deze vragen in een opleidingsreeks, met inzichten van 2 experts. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste inzichten over soft skills.

(enkel voor leden)

Economie & Management
Image
NIeuwe fiscale spelregels
28/03/2024

Nieuwe fiscale spelregels

Als er één zekerheid is waar we als cijferberoeper voortdurend mee geconfronteerd worden, dan is het wel de stroom aan wijzigingen in het fiscale landschap. 

(enkel voor leden)

Accountancy
Economie & Management
Image
Audit
27/12/2023

De externe audit: aan de slag!

Nu de externe audit in de wetgeving is opgenomen, rijst de vraag: Wat houdt de audit precies in en wat zijn daarbij je concrete verplichtingen? We vatten het voor jou samen in een notendop! 

(enkel voor leden)

Apotheekondersteuning
Economie & Management
Image
BTW
27/12/2023

Bring The Wine: BTW moderniseert!

Het systeem van de BTW (belasting op de toegevoegde waarde) wordt toegepast in 136 landen. In België werd dit ingevoerd vanaf 1 januari 1971.  

(enkel voor leden)

Accountancy
Economie & Management
Image
Elektrische auto
12/12/2023

Voortaan allemaal elektrisch?

De autofiscaliteit: de traditionele melkkoe van de fiscus. Als u binnenkort een nieuwe wagen nodig heeft, zal het naast de keuze van model en type (benzine, diesel, hybride of elektrisch) geen overbodige luxe worden om ook even dieper in te gaan op de timing van de aankoop.

Accountancy
Economie & Management
Image
Tax paper
18/01/2023

Kosten eigen aan de werkgever op fiscale fiches: wijzigingen 2023

In 2023 gaan er enkele wijzigingen in rond de kosten die eigen zijn aan de werkgever op fiscale fiches. Deze wijzigingen zijn van toepassing op:
- Kosten eigen aan de bedrijfsleider
- Terugbetaling kosten nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas en water)
- Kleine uitgaven betaald voor uw vennootschap

Accountancy
Economie & Management

Met steun van onze vaste partners

Curalia klein
Pure Pharma
Kenvue
Bank van breda
Logo Urgo
Logo Insentials
Logo Wondr
Partner worden

Deinsesteenweg 114
9031 Drongen
België

info@kovag.be
09 225 41 90
BE 0407.723.860
maandag - vrijdag: 8:30-12:15, 13:15-17:30

Main navigation

  • Beroepsvereniging
  • Apotheekondersteuning
  • Vorming
  • Beroepsontwikkeling
  • Tarifering
  • Accountancy
  • Kennisdomeinen
Facebook
Linkedin
© 2025 KOVAG
  • Cookie policy
  • Privacy policy
Website by 3sign