Voortaan allemaal elektrisch?
Overheid wil groener wagenpark fiscaal doordrukken
Als men in België iets wil bereiken gaat men nogal vaak de fiscaliteit of subsidies gebruiken om het doel te bereiken. Denk maar aan de groene stroomcertificaten om iedereen een aantal jaar geleden massaal zonnepanelen te doen leggen. Om iedereen elektrisch te doen rijden, gaan ze (toch voor de firmawagens) slechte leerlingen afstraffen in plaats van goede te belonen. Bedrijfswagens met een CO²-uitstoot hoger dan nul die aangekocht, geleased of gehuurd zijn vanaf 1 januari 2026, zullen niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Als bepalende datum geldt de datum van bestelling, of de datum van het afsluiten van een lease- of rentingcontract. We kunnen dus meteen al voorspellen dat 2025 een goed jaar zal worden voor de autoverkoop…
Maar wat met uw bestaande wagenpark? Alles aangekocht, gehuurd of geleased voor 1 juli 2023 blijft de bestaande aftrekregeling genieten, voor de volledige duurtijd dat de wagen verder nog gebruikt wordt, ook na 2026. Wie een nieuwe wagen aanschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, wordt geconfronteerd met een uitdoofscenario: vanaf aanslagjaar 2026 (boekjaren die ten vroegste starten vanaf 1 januari 2025) wordt het maximum aftrekpercentage verlaagd tot 75% en verdwijnt het minimum aftrekpercentage. Een jaar erna daalt het maximum naar 50% en het jaar daarop naar 25% en vanaf aanslagjaar 2029 (boekjaar 2028) is de wagen helemaal niet meer aftrekbaar.
Bij oplaadbare hybrides is de regeling iets anders: voor alles aangekocht, gehuurd of geleased voor 1 januari 2023 verandert er niets, maar voor alles aangeschaft tussen 1 januari 2023 en 1 juli 2023 komt er bij dat de kosten voor benzine of diesel slechts voor maximum 50% aftrekbaar zijn. Men wil namelijk zoveel mogelijk stimuleren dat u de batterij van de wagen gebruikt en elektrisch rijdt. Voor nieuwe wagens tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 telt dezelfde regeling als de wagens op fossiele brandstof: de bestaande aftrekformule, maar stelselmatige vermindering van het maximum aftrekbare, waarbij de benzine en diesel maximum voor slechts 50% aftrekbaar blijven. De eerste helft van 2023 wordt dus wellicht ook een goed jaar voor de garagisten…
Enkel de volledig elektrische wagens zullen uiteindelijk nog recht geven op een fiscale aftrek. Maar voor wie nu denkt dat het aftrekpercentage dan altijd 100% zal zijn of zal blijven: we moeten u helaas teleurstellen. Voertuigen zonder CO²-uitstoot die aangekocht, geleased of gehuurd zijn voor 1 januari 2027 blijven voor de volledige looptijd aan 100% aftrekbaar. Voor daarna aangeschafte wagens daalt de aftrekbaarheid helaas ook geleidelijk: een wagen van 2027 zal 95% aftrekbaar zijn voor de volledige duur, eentje van 2028 krijgt 90% en zo daalt de aftrek stelselmatig 2029: 82,5%, 2030: 75% en in 2031 en daarna 67,5%.
De vraag is natuurlijk in hoeverre men onderweg niet zal sleutelen aan deze wetgeving. Het is een mooi groen streven, maar er zijn toch nog veel praktische vragen: zal dit betaalbaar zijn, kunnen we genoeg elektriciteit produceren en zullen er wel genoeg herlaadpalen zijn? En wat als we plots allemaal op waterstof zouden kunnen rijden?
Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.