Hoe GGG jij? Benut de wachttijd na vaccinatie
Hoe GGG jij? Win twee cinematickets met jouw tip!
Met deze reeks wil KOVAG de komende weken telkens kort een GGG-onderwerp of zorgdienst in de kijker zetten. We lichten de belangrijkste punten toe en zijn vooral benieuwd naar jouw ervaringen en tips: Hoe pak jij dit aan in de praktijk? Hoe plan en voer jij dit efficiënt uit?
Op het einde van deze reeks geven we een overzicht van al jullie tips hoe deze diensten zo efficiënt mogelijk in de dagelijkse apotheekroutine te implementeren.
Hoe GGG jij? Reeks 1: Huisapotheker
In deze eerste reeks zetten we de huisapotheker in de spotlight.
Huisapotheker is een zorgdienst die de vertrouwensrelatie tussen patiënt en apotheker versterkt. Het is kosteloos voor de patiënt en levert de apotheek een jaarlijks honorarium op van 39,12€ (incl. BTW). Er zijn enkele voorwaarden aan deze dienst verbonden om het kosteloos aan de patiënt te kunnen aanbieden:
- De patiënt is ambulant en
- heeft de afgelopen 12 maanden ten minste 5 verschillende vergoede geneesmiddelen
- afgehaald in dezelfde apotheek,
- waaronder tenminste één chronisch geneesmiddel (d.w.z. ten minste 160 DDD’s verstrekt in de afgelopen 12 maanden).
Er is een initiatiegesprek waarbij de apotheker en patiënt een onderlinge overeenkomst ondertekenen. Hierbij geeft de patiënt eenmalige toestemming aan de apotheker om zijn gezondheidsgegevens te delen (eHealth consent) met andere zorgverleners en engageert de apotheker zich tot het updaten en opvolgen van het medicatieschema van de patiënt. Dankzij deze dienst heeft de patiënt en apotheek een up-to-date medicatieschema en overzicht ter beschikking. Jaarlijks wordt deze overeenkomst automatisch verlengd en zorgt de apotheker voor een correct en geüpdatet medicatieschema.
Ontdek hier het volledige dossier: de huisapotheker
De wachttijd na vaccinatie is een ideaal moment om even stil te staan bij de zorgdienst huisapotheker. Bespreek met jouw patiënt of het opgestelde medicatieschema nog up-to-date is of gebruik dit moment als initiatiegesprek om de dienst huisapotheker aan jouw patiënt voor te stellen.
Hoe GGG jij? Reeks 2: Medicatienazicht en diabetes
Tijdens de tweede reeks zetten we GGG diabetes & medicatienazicht in de kijker.
GGG diabetes
Bij een recente diagnose van diabetes type 2 worden patiënten vaak opgestart in het voortraject diabetes. Dit is bedoeld voor patiënten die (nog) niet in aanmerking komen voor een zorgtraject of diabetesconventie, maar wél nood hebben aan goede opvolging. Het doel: vanaf de eerste dag zorgen voor een sterke omkadering door een multidisciplinair team.
Als apotheker spelen wij hierin een actieve rol met een educatiesessie over therapietrouw, gekend als GGG diabetes. Op voorschrift van de huisarts gaan we in gesprek met de patiënt over het correct gebruik van zijn medicatie, mogelijke moeilijkheden en zoeken we samen oplossingen op maat. Zo versterken we samen de motivatie en zorgen we dat de behandeling echt werkt.
Een goede therapietrouw is essentieel voor het slagen van de behandeling. Toch stellen we vast dat veel chronische patiënten hun geneesmiddelen niet of niet regelmatig nemen. Jij kan als apotheker de therapietrouw analyseren en optimaliseren!
Ontdek hier het stappenplan & praktische tips
GGG medicatienazicht
Een medicatienazicht helpt om het geneesmiddelgebruik van patiënten te optimaliseren. Denk aan het verbeteren van therapietrouw, het aanpakken van over- of ondergebruik en het opsporen van ongewenste effecten. Waar veel problemen al aan de toonbank worden opgemerkt, blijven andere onder de radar bij een standaard herhaalde uitgifte begeleiding. Daarom loont een grondigere aanpak, zeker bij oudere patiënten die meerdere chronische geneesmiddelen innemen. Een GGG medicatienazicht wordt vergoed voor een thuiswonende patiënt die jou als huisapotheker kiest en minstens vijf chronische terugbetaalde geneesmiddelen gebruikt (≥160 DDD in de afgelopen 12 maanden).
Voor deze dienst is ook samenwerking met de huisarts essentieel. Als apotheker informeer je de behandelende arts van de patiënt bij de opstart van de dienst en op het einde over het resultaat van het medicatienazicht. Het delen van het actieplan met behandelende arts moet volgens de GDPR wetgeving gebeuren.
Hoe GGG jij? Reeks 3: Astma en COPD
In deze laatste editie van onze reeks zetten we GGG Astma en GGG COPD in de kijker.
Zowel bij astma als bij COPD laat onderzoek zien dat de inhalatietechniek en therapietrouw vaak te wensen over laat. Dit vermindert niet alleen de werkzaamheid van de medicatie, maar kan ook leiden tot bijwerkingen en verergering van de symptomen. Door begeleidingsgesprekken te voeren met je patiënten kan je als apotheker bijdragen aan een goed medicatiegebruik en een betere therapietrouw. Het apotheekteam is vaak de laatste schakel in de zorgketen die de patiënt ziet voor het starten met de medicatie.
Wist je dat…
- Je deze GGG’s zelf kan opstarten zodra de patiënt voldoet aan de inclusiecriteria, zonder voorschrift van de arts.
- Voor beide GGG’s een honorarium ontvangt, terwijl ze voor de patiënt volledig gratis zijn.
Zo versterk je jouw rol als zorgverlener en bied je extra meerwaarde aan je patiënten.
In het overzicht hieronder zetten we de inclusiecriteria, de gespreksinhoud en enkele handige tools nog eens overzichtelijk op een rij!
Linken uit tabel hierboven:
Steekkaart astma - Steekkaart COPD
Informatiefolder voor de patiënt met astma (APB) - Informatiefolder voor de patiënt met COPD (APB)
Affiche astma (APB) - Affiche COPD (APB)
Voorbereiding en praktische tips:
- Controleer vooraf of patiënten die je zal vaccineren tot de doelgroep behoren voor het GGG Astma of COPD en noteer dit in het patiëntendossier.
- Leg patiëntenfolders klaar in de wachtruimte en ondersteun dit met affiches zodat patiënten ook zelf jou erover kunnen aanspreken.
Raadpleeg onze dossiers hierover op de KOVAG website voor meer info:
Hoe GGG jij? Tips & tricks
Dit is het vierde en laatste deel van onze GGG-reeks. Bedankt voor jullie enthousiasme en waardevolle input om de GGG-diensten en huisapotheker zo goed en efficiënt mogelijk te implementeren.
We hebben heel wat interessante ervaringen en suggesties ontvangen. De 10 beste tips en tricks delen we graag met jullie!
-
Bereid je voor
“Voor de geplande vaccinaties kijken wij al eens naar het farmaceutisch dossier van de patiënten die gepland staan en bekijken we of ze in aanmerking komen voor huisapotheker of een GGG.”
-
Leg de zorgdienst of GGG kort en duidelijk uit.
Huisapotheker: “Wij maken de vergelijking met huisarts, zoals je een huisarts kiest, kan je nu ook een ‘huis’apotheker kiezen…”
-
Leg het nut uit van de zorgdienst of GGG.
GGG diabetes: “In praktijk zien we dat veel patiënten moeite hebben met consistent chronische medicatie innemen, al heeft dit een belangrijke gezondheidswinst. Wij willen jou daar graag bij helpen.”
-
Maak de zorgdienst of GGG zichtbaar.
Huisapotheker: “Wij hangen een grote poster uit met een foto van het team en de vraag of wij jouw huisapotheker mogen zijn.”
-
Zoek een aanknooppunt tot een gesprek.
“Grijp je kans wanneer de patiënt vragen heeft over zijn/haar medicatie om de gepaste zorgdienst aan te halen.”
-
Maak het aantrekkelijk en tastbaar voor de patiënt.
GGG medicatienazicht: “Wij voorzien stevige enveloppen met het logo van de apotheek waarin het medicatieschema en bijkomende informatie bewaard worden. De patiënt kan dit gemakkelijk meenemen naar zijn doktersbezoek.”
-
Integreer GGG in de dagelijkse apotheekroutine.
“Tijdens de dagelijkse gesprekken aan de toonbank proberen we spontaan te peilen of een patiënt in aanmerking komt voor een GGG. Zo wordt het geleidelijk een vast onderdeel van ons apotheekgesprek.”
-
Maak gebruik van handige hulpmiddelen.
“Ik leg altijd een gesprekstemplate of protocol van APB bij de balie, zodat ik er snel op kan terugvallen wanneer een GGG plaatsvindt.”
-
Stel doelstellingen met jouw team.
“Wij leggen maandelijks met ons team bepaalde doelen vast. Zo focusten we recent op GGG astma/COPD: als we vijf GGG’s haalden, gingen we samen lunchen en dat is ruimschoots gelukt!”
-
Durf!
“Durf het gesprek te openen! De grootste drempel ligt vaak bij onszelf als apothekers.”